Instagram Adverteren: De basisprincipes in een notendop


Bas de Muijnck ...
Bas de Muijnck · · 15 min. leestijd

Als je begint met Instagram is het belangrijk om een sterk profiel op te bouwen. Dit doe je onder andere door regelmatig te posten. Daarnaast kunnen bedrijven via Instagram advertenties nog veel meer mensen bereiken. Met 800 miljoen actieve gebruikers per maand, waarvan 60 procent jonger dan 30 jaar, is Instagram een enorm interactief platform. Dit maakt Instagram zeer geschikt om verbinding te maken met je doelgroep en merkbekendheid op te bouwen.

Meer dan twee miljoen bedrijven adverteren via Instagram. Dit doen ze met verschillende doelen zoals het bereiken van een nieuwe doelgroep. Of om nieuwe volgers te interesseren, en uiteraard om hun diensten of producten te promoten. Als je denkt je bedrijf klaar is om te beginnen met adverteren via Instagram, lees dan nu verder.

Soorten Instagram advertenties

Instagram biedt vijf manieren voor Instagram adverteren:

  • Foto's/afbeelding advertenties
  • Video advertenties
  • Carrousel advertenties
  • Collectie advertenties
  • Stories-advertenties.
  • Instant Experience (voorheen Canvas story advertenties)

Alle advertenties zijn naadloos geïntegreerd in de Feed en Stories voor een soepele gebruikerservaring.

Instagram advertenties stel je via de advertentie omgeving van Facebook in. Binnen Facebook heet deze omgeving de Facebook Ad Manager. Doordat dit gekoppeld is, kun je profiteren van de rijke gebruikersinformatie van Facebook om zo je doelgroep zeer gericht te bereiken. Een ander voordeel is dat je dus zowel je Facebook als Instagram advertenties in dezelfde omgeving beheert.

Foto advertenties via Instagram

Door middel van advertenties stelt Instagram bedrijven in staat om hun verhaal te vertellen en hun producten te laten zien door middel van meeslepende beelden. Deze foto advertenties via Instagram zijn voornamelijk interessant als je foto’s hebt van topkwaliteit. Daarbij is het belangrijk dat je deze foto’s afstemt op de soort content die mensen op Instagram willen zien.

Zo gebruikte het bedrijf Kinetic Balance (link: https://www.instagram.com/kineticbalance/) bijvoorbeeld foto advertenties om hun kleding te promoten met een Shop Now call-to-action-knop. Kinetic Balance's berichten hebben een onderscheidende look en feel, met hun producten in authentieke, situaties en fantastische omgevingen. Het resultaat van de campagne was een verhoging in het verkeer en het aantal verkopen.

De Instagram advertenties waren gericht op mannen en vrouwen in de leeftijd van 18-54 jaar, met een vergelijkbare doelgroep (of lookalike audiences) op basis van de profielen van hun meest waardevolle klanten. Een vergelijkbare doelgroep is een doelgroep die je kunt laten aanmaken in Facebook. Hierbij maakt het algoritme van Facebook een ‘vergelijkbare’ doelgroep op basis van een basis doelgroep. Deze doelgroep kan bijvoorbeeld een bestand zijn van alle nieuwsbrief inschrijvers.

Het resultaat?

Een rendement van 2,7 op de reclame-uitgaven. Bedrijven kunnen de strategie van Kinetic Balance overnemen door het creëren van Custom en Lookalike Audiences op Facebook Ads Manager.

Video advertenties

Het vanzelfsprekend dat Instagram-gebruikers gek zijn op video. De tijd die wordt besteed aan het bekijken van video's op Instagram is nu meer dan 80 procent hoger dan een jaar eerder. In 2018 zijn er vier keer zoveel video's geplaatst als in 2017. Daarom zijn video ads de perfecte manier voor merken om te profiteren van deze populaire methode om de aandacht van gebruikers te trekken.

Carrousel advertenties

Carrousel advertenties laten gebruikers door een reeks afbeeldingen of video's swipen. Wanneer iemand op een actieknop klikt komen ze op een door jouw gekozen pagina van je website terecht. Carrousel ads bieden de creatieve ruimte om een langer verhaal over je merk of product te vertellen, zodat je meerdere producten kunt belichten, een verhaal in meerdere delen kunt knippen of diep in één service kunt duiken. Hiervoor kun je per advertentie maximaal 10 afbeeldingen of video's gebruiken. Carrousel advertenties zijn een perfecte manier voor een merk dat de veelzijdigheid van zijn inhoud wil laten zien, zoals voedsel-en modemerken.

Instagram adverteren: Stories-Advertenties

Dit zijn advertenties op een volledig scherm die verschijnen tussen de normale stories die ze krijgen van mensen die ze volgen. 300 miljoen Instagram-gebruikers bekijken dagelijks Stories.

Net als bij andere vormen van Instagram adverteren, kun je je richten op je doelgroep en kiezen hoe vaak ze je Stories advertentie zien. Omdat mensen bij Stories gewend zijn dat ze na 24 uur verlopen, is het ideaal voor het delen van aanbiedingen en promoties die van tijdelijke aard zijn. En adverteerders kunnen profiteren van alle functies van Instagram Stories, door gezichtsfilters, video-effecten en tekst toe te voegen om leuke en creatieve promoties te creëren.

Met deze opties kun je Instagram Stories advertenties maken die eruit zien en aanvoelen als je normale posts-in video of beeldvorm. De call-to-action heeft de vorm van een swipe-up functie die de doelgroep direct naar je website stuurt vanuit je Stories advertentie.

Instant Experience (voor heen Canvas story advertenties)

Adverteerders kunnen Instant Experience ook gebruiken om meeslepende video's te maken voor Instagram Stories die geoptimaliseerd zijn voor mobiel en snel laden voor een fijne kijkervaring. Facebook heeft een reeks Canvas-sjablonen die het snel en eenvoudig maken om een Experience-advertentie voor Instagram te maken. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om een aangepaste Canvas te maken voor een unieke advertentie-ervaring.

Birchbox, een bedrijf voor schoonheidsproducten, creëerde een advertentiecampagne met behulp van Instant Experience om bekendheid te creëren en nieuwe potentiële klanten in Frankrijk te bereiken. Hun advertenties bevatten video's van Birchbox-producten en nodigen gebruikers uit om mee te swipen voor een speciale promotieaanbieding.

De Stories-campagne genereerde een doorklikpercentage dat vier keer zo hoog was als dat van andere advertentievormen en met een uitstekende waarde: de kosten per klik waren 50 procent lager dan advertenties op andere platformen.

Hoe adverteren werkt via Instagram

Nu je alles weet over de Instagram adverteren, ben je klaar om de theorie in de praktijk te brengen. Maak je bedrijf klaar om te adverteren op Instagram en leer hieronder hoe je je advertenties kunt plaatsen. Om advertenties op Instagram te maken, moet je eerst je Instagram account koppelen aan een Facebook Business pagina, waarmee je de Facebook Ad Manager kunt gebruiken. Met Ad Manager kun je advertenties maken die zowel op Facebook als Instagram draaien. Ook kun je doelgroepen, andere functies aanpassen en bijhouden hoe je advertenties presteren.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met adverteren?

Bekijk dan onze pagina over Facebook en Instagram adverteren.

Facebook en Instagram adverteren.

Best practices adverteren op instagram

Geweldige advertenties zijn een kunst, geen wetenschap. Hier zijn enkele dingen om in gedachten te houden bij het maken van je meesterwerk:

Ken je doelgroep

Vergeet niet wie je probeert te bereiken zodra je je targeting instelt! Je klanten zijn meer dan een verzameling demografieën en interesses. Je weet inmiddels hoe je de juiste mensen kunt bereiken, dus als je eenmaal hun aandacht hebt, mis dan niet de kans om er het meeste uit te halen.

Stel jezelf de onderstaande vragen om je doelgroep beter te begrijpen:

  • Welke oplossing biedt je product of dienst?
  • Wat hebben ze nodig en wat willen ze?
  • Wat zijn belangrijke thema’s in het leven van je doelgroep?
  • Wat zijn de doelen die ze in hun leven hebben?
  • Wat zijn hun normen en waarden?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan?

Adverteren instagram: Verstandig gebruik van tekst

Een beeld is duizend woorden waard en dat is een goede zaak, want je kunt niet zoveel tekst in je Instagram advertenties gebruiken. Gebruik het aantal woorden op een verstandige manier, en houd daarbij je doelgroep in gedachten. Leer hoe je een effectieve call-to-action kunt schrijven die je potentiële klant zal aanzetten om op je advertentie te klikken en je website te bezoeken. Het doel van de advertentie zelf is dat mensen erop klikken. Pas als ze op je website zijn probeer je ze over te halen iets te kopen.

Gebruik hashtags

We hebben ons allemaal schuldig gemaakt aan het behandelen van hashtags als een bijzaak, maar onderschat hun kracht niet. Het toevoegen van hashtags aan een Instagram post verhoogt de betrokkenheid met gemiddeld 12,6 procent. En een hashtag van een merk (een hashtag die uniek is voor je bedrijf of campagne) kan de betrokkenheid en bekendheid vergroten.

Je kunt tot 30 hashtags gebruiken voor elke post, maar denk aan kwaliteit boven kwantiteit. Gebruik hashtags die relevant zijn voor je doelgroep en populair in je branche. Leer jezelf het gebruik van hashtaggen op Instagram aan.

Creëer een ervaring

Wist je dat 60 procent van de topmerken voor elke post hetzelfde filter gebruiken? Dat komt omdat consistentie helpt om je merkbekendheid te versterken. Elk element van je advertentie moet vertegenwoordigen wie je als bedrijf bent. De visuals, boodschap en toon zijn allemaal belangrijk!

Houd het fris

Het is gemakkelijk om aan een fantastische advertentie te blijven hangen. Het presteert zo goed. Het zorgt voor veel extra volgers. Maar advertenties zijn vaak, net zoals die zak met salade in de koelkast, maar goed voor even. Verander je advertenties regelmatig, elke week of om de twee weken. Zo voorkom je dat je doelgroep niet content vermoeid raakt.

Een ander voordeel van het regelmatig veranderen van je advertenties, is dat je leert welke advertenties het beste werken. Probeer veel verschillende teksten en manieren van adverteren. Op deze manier weet je na een tijdje wat voor soort teksten wel en niet werken.

Prestaties meten en optimaliseren

Net als Facebook advertenties kun je de prestaties van je Instagram advertenties bekijken in de Facebook Ads Manager. Als je AdEspresso van Hootsuite of Hootsuite Ads gebruikt, heb je toegang tot een omgeving met nog gedetailleerdere real time data. Hiermee kun je zien welke van je advertenties het best presteren en welke het meeste opleveren, en waarom. Het bijhouden van prestaties en indien nodig het aanpassen van de advertenties, is één van de belangrijkste onderdelen om succes te kunnen adverteren.

Door regelmatig of zelfs dagelijks naar je advertenties te kijken, weet en zie je precies wat er met de prestaties gebeurt. Een voordeel hiervan is dat je onverwachte fouten of problemen al tackelt voordat ze groot worden. Ook is een voordeel dat je voor een nieuwe volgende campagne realistische prognoses kunt doen.

Test je advertenties

Naast het experimenteren met verschillende advertentieteksten en nieuwe campagnes, is het ook slim om te experimenteren met verschillende targeting mogelijkheden en visuals in je campagnes. Converteert "Meer weten" beter dan "Nu winkelen"? En hoe zit het met verschillende productbeschrijvingen, hashtags of advertentie tekst? Of verschillende kleuren in foto's?

Hopelijk ben je na het lezen van onze blog over Instagram adverteren een stukje wijzer geworden.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met adverteren?

Bekijk dan onze pagina over Facebook en Instagram adverteren.

Facebook en Instagram adverteren.